Je čas se podívat na americkou progresivní scénu. I když se Spojené státy v tomto ohledu nečinily tak jako Francie nebo Británie, pár zajímavých kapel se dá najít všude. Dnešním příspěvkem bude marylandská kapela The Muffins.

the_muffins_coverHistorie skupiny sahá někam k začátkům sedmdesátých let. O jejich tvorbě nevíme nic až do roku 1975, kdy vydávají garážově nahranou sbírku demo záznamů nazvanou Chronometers. První plnohodnotné album je až Manna/Mirage z roku 1978, kdy se utvořila konečná sestava hudebníků: Dave Newhouse na klávesy, Billy Swan na basu, Paul Sears na bicí a Tom Scott na flétny, saxofony a klarinety. Jako poměrně všestranní hudebníci navíc všichni ovládají různé perkuse, Newhouse si také vezme nějaký ten dechový nástroj, Swan se občas chopí kytary či piána a Sears zvládne xylofon a vibrafon.

The Muffins by byli ideální kandidáti na označení „Canterbury prog“, kdyby jen vznikli v Canterbury nebo alespoň v Británii. Takhle jde formálně jen o jazzově progresivní skupinu, která se nechá Canterbury scénou silně inspirovat.

Manna/Mirage je odlehčené instrumentální album, na kterém zvukově dominují klávesy Fender Rhodes, které svým jedinečným zvukem spolu s čistými žesti vytvářejí celkově jemnou atmosféru. V tomto bodě však přichází na řadu hudba. Z velké části pečlivě zkomponované hudební útvary, které prostupují atonální improvizace značně připomínající free jazz. The Muffins si zde nezakládají na vysokém tempu nebo na rázných riffech, přesto se projeví hráčské kvality všech zúčastněných – hudební linku nevede jen jeden nástroj a role muzikantů se citlivě střídají.

Začáteční Monkey With the Golden Eyes tvoří mile poklidný úvod, načež následuje Hobart Got Burned, který z počáteční improvizované změti hluků (čili free jazz) přejde v solidní jazzrock. Podobným útvarem je i následující track Amelia Earhart, který si ale se svou patnáctiminutovou stopáží může dovolit daleko více harmonických i tematických změn, a to také činí. Nejdelší skladbou je ale až závěrečná The Adventures of Captain Boomerang, která v rozsahu necelých třiadvaceti minut obsáhne nejsvižnější, nejpoklidnější i nejžertovnější části alba.

Tracklist

avant-prog / free improvisation

  • 04:02 — Monkey With the Golden Eyes
  • 05:59 — Hobart Got Burned
  • 15:47 — Amelia Earhart
  • 22:48 — The Adventures of Captain Boomerang