Dnes to bude o japonské kapele, která je sice v obecných poměrech zapadlá, ale v rámci psychedelické subkultury vcelku známá. Už se o ní psalo i česky, konkrétně na stránkách labelu Silver Rocket. Zajímavé na dnes představované desce je kromě země původu i to, že ačkoliv je spíše heavy-metalová, zachovává si psychedelický ráz.

flower_travellin__band-satori-frontUskupení odstartovalo svou kariéru v roce 1968, kdy se zpěvák Yuya Uchida vrátil z návštěvy Johna Lennona, odhodlaný přenést tehdejší styl hudby do Japonska. Zformoval šestičlennou skupinu The Flowers a o rok později s nimi vydal album Challenge! složenou z coververzí Jimiho Hendrixe, Cream či Janis Joplin. Nutno poznamenat, že větší rozruch než hudba samotná způsobil fakt, že byli na přebalu nazí.

the-flowers_front Po této nahrávce prodělala kapela nezanedbatelnou metamorfózu. Formaci opustili vokalistka Remi Aso a kytarista Katsuhiko Kobayashi, načež Yuya vyhodil i zbytek kapely, kromě bubeníka Joji Wada. Místo nich přišli Akira “Joe” Yamanaka (zpěv), Hideki Ishima (kytara/sitarla*), Jun Kobayashi (basa) a Nobuhiko Shinohara (klávesy). Sám Yuya se převtělil do role producenta a kapelu přejmenoval na The Flower Travellin’ Band.

* Sitarla je Ishimovo vynález. Ve své podstatě je to sitár umístěný na tělo klasické kytary a v současné době jsou na světě (prý) pouze dva exempláře.

Nové složení debutovalo v roce 1970 albem Anywhere, na kterém znovu hrají covery (a kde opět figurují nazí na přebalu, tentokrát jedoucí na motorkách). Tentokrát jsou písně ale mnohem více upravené a se značně tvrdým zvukem. Ke konci téhož roku ještě natočí album Kirikyogen; to ale vyjde až v roce 1975 po jejich rozpadu, protože skupina tehdy není s nahrávkami spokojená.

S vlastní tvorbou přicházejí poprvé v roce 1971 právě na albu Satori. To je charakteristické nejen prostým označením písní římskými číslicemi I-V, ale také pro osobitý zvuk, který mísí vlivy psychedelic-rocku s folklorní hudbou a zároveň vcelku neoddiskutovatelně prošlapává cestičku heavy-metalu.

V první písni se hrubé, rytmické riffy střídají s hypnotickými sekvencemi vysoko laděné kytary, jež se prolíná s tříoktávovým hlasem zpěváka. Ve „dvojce“ se pak poprvé ozývá sitarla doplněná o perkuse, které umocňují jakousi mystickou atmosféru písně. A v podobném duchu pokračuje i zbytek alba. Někdy více prostoru dostává klasická kytara, jindy se do popředí dere spíše sitarla. Jistotou zůstává dunivě brumlající basa na pozadí a nenásilně, přesto nepostradatelně zakomponované bicí.

Ve stejném tempu pokračovali v tvorbě i nadále, takže o rok později spatřila světlo světa druhá studiová deska s jejich vlastní tvorbou nesoucí název Made in Japan a o další rok později vyšlo album Make Up, které tvořily jak studiové, tak živé nahrávky.

Ten samý rok (1973) měli doprovázet na japonském turné The Rolling Stones, ale kvůli potížím s vízy byly nakonec všechny koncerty zrušeny.

Tou dobou už se Yuya, ale i ostatní členové, věnovali několika různým projektům a z toho důvodu vyhlásila kapela pauzu, která nakonec trvala 35 let.

Tracklist

psychedelic-rock / heavy-metal

  • 05:25 — Satori, Pt. 1
  • 07:06 — Satori, Pt. 2
  • 10:44 — Satori, Pt. 3
  • 11:01 — Satori, Pt. 4
  • 07:58 — Satori, Pt. 5

Během té doby se Uchida a Yamanaka věnovali také herectví. Trvalo to do roku 2002, ale nakonec se jejich zápal pro hudbu a herectví potkal. Oba získali roli ve filmu Jitsuroku Andō Noboru kyōdō-den: Rekka a (těžko říct proč) pustili režisérovi album Satori. Ten jím byl natolik unesen, že tuto hudbu použil jako soundtrack k filmu.

V roce 2007 kapela oznámila návrat k životu a o rok později znovuzrození potvrdila vydáním alba We Are Here. Vcelku čile koncertovali a to až do roku 2010, kdy přišla ledová sprcha v podobě oznámení, že zpěvák Yamanaka onemocněl rakovinou plic. Veškerá další vystoupení byla zrušena a Yamanaka se odebral na léčení, v srpnu 2011 však zpěvák nemoci podlehl.

Oficiální stránky kapely (anglická verze) ZDE.
Celé album k poslechu na groovesharku.