Dnes jsem si na odlehčení připravil svým způsobem klasický britský Canterbury prog-rock, který však přesto zůstává originální směsí různých vlivů – National Health.
K tomu, že je kapela mixem různých hudebních idejí, je celkem přijatelné vysvětlení. Skupina National Health se totiž v polovině sedmdesátých let utvořila ze zbytků všemožných dalších rozpadlých uskupení. Na stejnojmenném debutu National Health (1977) šlo zejména o kombinaci tradičních canterburských kapel Hatfield and the North a Gilgamesh, navíc se spoustou hostů. Na druhé album Of Queues and Cures (1978) se sestava trochu změnila, jádro však zůstalo – klávesák Dave Stewart, kytarista Phil Miller a bubeník Pip Pyle (všichni tři bývalými členy Hatfield and the North). Nově se připojí basák John Greaves (Henry Cow) a na několik skladeb i nezanedbatelný počet hostujících hudebníků – nejznámější bude violoncellistka Georgie Born (Henry Cow, Art Bears) nebo dechová sekce Phil Minton, Paul Nieman, Jimmy Hastings a Keith Thompson – ani tady však výčet nekončí, je však zbytečné tu všechny zmiňovat, vzhledem k tomu, že někteří z nich přispěli k hudbě naprosto minimálně.
Jeden typický rys, který National Health odlišuje od zbytku Canterbury scene, je nutkání nacpat co nejvíce hudebních nápadů na co nejmenší plochu. S touto obsesí se jistě můžeme setkat i jinde, zde je to však s naprostou určitostí zřetelný a nezvratný fakt. V podstatě žádná skladba nekončí tak, jak začala, mimo změn rytmů a harmonií si tvůrci dovolí i celé přesuny v žánrech. V tomto ohledu lze hudbu označit za kontrastní – tvrdé rockové pasáže střídá lehký jazz, uslyšíme jak bezohledně zkreslenou kytaru, tak čisté jazzové vyhrávky. Tuto formu hudebního humoru lze zpozorovat i na kompozici – občas až stupidní kytarové melodie vystřídá vážná avant-garda, poklidná parodie popu, nebo pocta skladatelům vážné hudby na Hammondovy varhany.
Za dobrý příklad poslouží hned první skladba, The Bryden 2-Step (for Amphibians)(Part One), která začíná úvodní dvouminutovou syntetickou pompézností, pak odstartuje velmi „primitivní“ melodií (ve skutečnosti je dost složitá, jde jen o to, že se jeví jako znělka k americkým telenovelám osmdesátých let), kterou následuje našlapaný avant-prog, pak groteskně znějící jazzové vyhrávky, následně dokonce „dechová popovka“, typický rock a závěr. Celé to ještě do výšin vynáší bubeník Pyle, který po celou tu dobu drží šílené tempo.
http://www.youtube.com/watch?v=ZlKkjiOfH34
Další skladba The Collapso je samotnými autory označená za „karibskou kakofonii pro milovníky limba“, její trinidadskou povahu však představuje pouze tamější nástroj steelpan či steel drums (hostuje Selwyn Baptiste), který na několika místech upoutá pozornost. Uslyšíme však mnohem víc: téměř nekonečný počet harmonických změn v hlavním motivu a pak jakousi narážku na vánoční hudbu (Prokofiev, Stravinsky nebo Mussorgsky, to se asi nedovíme) na Hammondovy varhany.
Squarer for Maud nasadí temnější fazónu (složil jí také Greaves a vliv Henry Cow je stále znát), ale k nespočtu všelijakých proměn dojde stejně. Druhou polovinu skladby pak recitací nastartuje Peter Blegvad (Slapp Happy/Henry Cow) a dojde ke gradaci v solidní bigbít. Následující Dreams Wide Awake začne tvrdým riffem a destruktivním Stewartovým sólem, pak se ale samozřejmě promění v lehký pop/jazz, dá-li se to tak vůbec nazvat. Dále zmíním jedinou píseň Binoculars, kde Greaves s nekompromisním přízvukem vysvětluje kritickou situaci společnosti závislé na televizorech. Album končí dokončením suity – tedy skladbou The Bryden 2-Step (for Amphibians)(Part Two), kdy se tak trochu odlišnou cestou vrací úvodní téma a dá celé desce jakýsi dojem kontinuity.
Jak vidno, album je nacpané k prasknutí, a je tedy s podivem, že kapela nedosáhla většího úspěchu, přestože si své zaryté fanoušky našla. Možná je to proto, že nebyli schopni vydávat tolik alb, protože ta kadence hudebních idejí je moc i pro otrlé hudebníky. Další a jejich poslední album D.S. al Coda (1982) byla jejich poslední spolupráce, načež si každý šel svou vlastní cestou.
Tracklist
Canterbury / avant-prog
- 08:54 — The Bryden 2-Step (for Amphibians)(Part One)
- 06:18 — The Collapso
- 11:50 — Squarer for Maud
- 08:50 — Dreams Wide Awake
- 11:45 — Binoculars
- 00:08 — Phlakaton
- 05:33 — The Bryden 2-Step (for Amphibians)(Part Two)
http://www.youtube.com/watch?v=1RHkdEGqsmg
Leave a Reply