O kapele už na webu byla řeč, jejich letos vydanou desku Like Elephants 2 recenzoval Václav Karban. Na otázky odpovídal bubeník Thomas Widholm.
Deska Like Elephants 2 sklízí pozitivní ohlasy, jak jste vy sami spokojeni?
Jsme velmi spokojení jak s Like Elephants 1, tak s Like Elephnats 2. Když jsme alba nahrávali, hned na začátku jsme se rozhodli, že nad nahráváním strávíme tolik času, kolik ho bude třeba, aby alba byla tak dobrá, jak dobrá je chceme. Tentokrát pro nás bylo důležité, aby každý v kapele byl s výsledkem naprosto spokojený. Z počátku to bylo míněno jako jedno album, ale když jsme začali nahrávat, dostali jsme se do takové tvůrčí horečky, že jsme nahrávali dál a dál a skončilo to místo jedním hned dvěma alby.
Vnímáte jednotlivá alba Like Elephants odlišně nebo jde o konceptuální celek?
Vnímáme je tak, že obě alba fungují odděleně i jako celek. Alba se dají poslouchat najednou, ale každé album stojí za to i samo o sobě. Podle nás je LP nejlepší forma pro album. Nevím proč, ale délka kolem 40 minut prostě zabírá. Vždycky. Takže v Evropě se alba prodávají každé zvlášť. Ale teď nás chtějí Sunrise Ocean Bender vydat v USA na dvojitém LP.
Na desce Like Elephants si hodně pohráváte s aranžemi. Jak probíhá takový proces a hledání konečného tvaru v kapele?
Ve studiu vždycky nahráváme na živo v plné sestavě. Poté si nahrávku poslechneme a vidíme, jestli by písničku vylepšilo přidání nástrojů. O čem si před nahráváním myslíme, že je samozřejmé, se ne vždy potvrdí, když pak song slyšíme nahraný, takže vlastně nikdy od začátku nevíme, co přesně přidat. U mnoha písniček děláme zase přesný opak a nástroje, které nám připadají nadbytečné, tlumíme. Několik akustičtějších písní jsme zprvu nahráli v plné sestavě, ale později jsme je předělali, aby získaly formu, jaká jim víc sedí.
Písničky vždycky děláme celá kapela dohromady, nebo je alespoň společně dolaďujeme do jejich konečné podoby. Všichni z kapely píšeme texty, ale často prostě někdo přijde se základní ideou a společně to pak doděláme. Tentokrát jsme se hodně snažili, aby nejenom jednotlivé písničky, ale I album jako celek mělo dobré aranže, které mají spád, mají dynamiku, správně uspořádaný tracklist atd.
Odkud čerpáte inspiraci a jak vznikají texty?
Inspirace pro texty pramení z našeho každodenního života. Texty píše několik z nás, takže jsou samozřejmě různého charakteru, záleží, kdo text napsal. A hudební inspirace může být cokoliv. Písně naskakují v hlavě když to nejméně čekáš.
Kdo vás nejvíce ovlivnil ve vašem hudebním vkusu?
Pokaždé je těžké říct, co nás zrovna ovlivňuje, neustále posloucháme novou muziku, věčně hledáme nové pecky. Myslím, že čím je člověk starší a čím víc toho slyšel, tím je těžší najít hudbu, která pro něho zní nově. Na Like Elephnats jsme pracovali několik let, takže těžko říct, co jsme tou dobou poslouchali, ale vzpomínám si na pár nahrávek, které jsme poslouchali hodně – Sun Ra “Heliocentric Worlds”, Chrissy Zebby Tembo “My ancestors” a Hills “Master Sleeps”. Na druhou stranu, vždycky jsme ovlivňováni klasickými alby jako “Notorius Byrd Brothers”, “Forever Changes”, “Satori” a “If I Could Only Remember My Name”. Možná, že už tahle alba nikdo z nás moc neposlouchá, ale každý je slyšel za ty roky mnohokrát, což nás určitě ovlivnilo. A nesmím vynechat The Beatles, The Rolling Stones a Boba Dylana ha ha!
Vzpomenete si ještě na váš první koncert? Jaký byl?
U prvního koncertu kapely jsem nebyl, ale můj první koncert s nimi si pamatuji velice dobře. Bylo to asi deset let zpátky v malém, přeplněném klubu v Gothenburgu. Bylo mi asi 21 nebo 22 let. Pamatuji si, že jsme songy hráli zatraceně rychle…
Liší se reakce diváků na koncertech doma ve Švédsku oproti těm v zahraniční?
Ve Švédsku jsou lidé úzkostlivější ohledně toho co si myslet a co mít rád. Sledují trendy velmi striktně, což mi přijde hrozně nudné v porovnání se zbytkem Evropy. Takže raději hraji v ostatních zemích.
Máte ještě nějaké nesplněné hudební sny?
Z pohledu kapely je tu spousta zemí, kam bychom rádi na turné. Například Japonsko, USA, Jižní Afrika, Česko atd.
Ale svým způsobem jsme si splnili sen, když jsme vydali naše první album a odjeli naše první turné.
Co pro vás znamená pojem psychedelic?
Těžká otázka. Vím naprosto přesně, co tím slovem myslím, když ho použiji, ale pořád je těžké vyjádřit to slovy. Dneska je pojem psychedelie používaný na skoro jakýkoliv druh hudby, takže pojem jako takový ztrácí význam. Na druhou stranu, možná byl vždycky používán pro spoustu různé hudby, která nemusí mít zas tolik společného. Tím chci říct, že kapela jako Love nemá hudebně moc společného s kapelou jako Pärson Sound, i když obě se označují za psychedelické. Psychedelie svým způsobem odkazuje k hudbě, která mění vědomí, ale to v určitém směru může každá hudba. V důsledku je to asi jen nálepka – cedulka, která posluchačům usnadňuje klasifikaci a srozumitelnost. Možná dneska ani není třeba moc řešit žánry, všechno se to míchá. Žánry začínají být zastaralé.
ENG version
There is definitely a positive feedback on Like Elephants 2. Are you satisfied with the result?
We are very satisfied with both Like Elephants 1 and Like Elephants 2. When we recorded the albums we decided from the beginning that we really had to take the time we needed to get the album as good as we wanted them to be. This time the important thing for us was that everyone in the band had to be completely satisfied. From the beginning it was meant to be one album but when we started the recording we got into such a creative flow that we just continued and it ended up as two albums instead.
Do you consider the albums Like Elephants separately or as a conceptual unit?
We think of them as they will serve both as two separate albums, and as one unit. The albums are designed to be listened to as a whole, but each album also stands for itself. Our opinion is that the LP is the ultimate format for an album. Don’t know why but around 40 minutes is a length of an album that really works. Always. So in Europe the albums are released as two separate albums. But now Sunrise Ocean Bender will release it in the US as a double-LP.
You put a lot of effort into the arrangements on Like Elephants. What’s the process of searching the final shape like?
We always play the songs live with a full line-up in the studio. Then we listen and see if it can boost the song if we add some other instruments. What you think is obvious before you record the song is not always correct when you hear it recorded, so you never really know from the beginning what to add. On many songs we also do the opposite, and mute some instruments that we think is superfluous. Several of the more acoustic songs are recorded with a full line-up from the beginning but have later on been redesigned to obtain a form that suits them more.
The songs are always written by the whole band together, or at least worked to its final form with the whole band together. All members of the band are songwriters but we often just come up with some basic idea and then work it to its final shape when we are all together. This time we also have put a lot of effort into not only that the individual songs but also the entire albums shall have a good arrangement with a good flow right through, with good dynamic, good song order, and so on.
Where does the inspiration come from and how the lyrics come into being?
Our lyrical inspiration comes from our daily lives and thoughts. Several of us write lyrics so of course they got different characteristics depending on who wrote them. And for musical inspiration it can be whatever. Songs pop up in the mind when you least expect them.
Who had the biggest influence on you as for the music?
It is always difficult to say where to find the influences at the moment, we listen constantly to new music, the eternal search for new musical kicks. I think it is becoming more difficult to get the kicks as the older you get and the more records you heard it gets harder to find music that sounds new for yourself. Like elephants where worked on for several years so it’s hard to say what we were listening to at the time but some records I remember we listened to a lot of that time was Sun Ra “Heliocentric Worlds”, Chrissy Zebby Tembo “My ancestors” and Hills “Master Sleeps”. On the other hand you always are influenced by classic albums like “Notorius Byrd Brothers”, “Forever Changes”, “Satori” and “If I Could Only Remember My Name”. Maybe not records anyone of us listen to very often nowadays but as everyone in the band have listened to them so much over the years you cant avoid the influence. But why not say The Beatles, The Rolling Stones and Bob Dylan ha ha!
Can you remember your first gig? What was it like?
I wasn’t with the band at their first gig but I sure remember the first one I did with this band. It was about 10 years ago at a small, packed club in Gothenburg. And I was like 21 or 22 years old. I remember we played the songs very very fast…
How the audience’s reactions differ in Sweden and abroad?
In Sweden people are more anxious about what to think and like. They follow trends here in a more strict way which I find boring compared to rest of Europe. So I prefer to play in other countries then in Sweden.
Have you some unfulfilled dreams yet?
As a band there are a lot of countries that we want to tour. For example Japan, USA, South America, Czech etc.
But in a way we have fulfilled our dreams when we released our first album and went on our first tour.
What does psychedelia mean to you or how would you define what’s psychedelic?
Hard question, I know exactly what I mean by the word when I use it myself but it’s still hard to put into words. Nowadays, the term psychedelia is used on almost any kind music which means the term in some way becomes meaningless. On the other hand maybe it has always been used for a lot of different music that doesn’t necessary have so much in common. I mean a band like Love doesn’t have much in common musically with a band like Pärson Sound even if you call both bands psychedelic. Psychedelia refers in some way to music that will expand your mind, on the other hand nearly all kind of music can expand your mind in some way. I guess ultimately it’s all a label – a genre tag to make something easily classifiable & digestible for listeners. Maybe it is not necessary to think so much about genres nowadays, everything is mixed up. Genres feels old fashioned.
Kevin McFadin
‘Like Elephants 1 & 2’ are now out together as a double LP on gorgeous wax for full effect … from Sunrise Ocean Bender Records / http://www.sunriseoceanbender.com