O Fredu Frithovi jsem psal již několikrát, ale jakožto jednoho z nejčastěji kolaborujících hudebníků by bylo dost divné ho ani nezmínit. Tentokrát se zaměříme na jeho sólovou kariéru, konkrétně jeho druhé album Gravity.Fred Frith - 1980 - GravityFrith vyrůstal za hudebního doprovodu moderní klasiky, balkánského folku a různých typů jazzu i bluesu. Se svou první kapelou hrál cover verze písní Boba Dylana nebo Howlin‘ Wolfa, později se však začalo více projevovat hudební volnomyšlenkářství a blues začal mutovat. Kompletní změnu pak přineslo setkání s Chrisem Cutlerem a potažmo založení skupiny Henry Cow. Frithova kytarová virtuosita se ale vyvíjela dál. Jeho první sólová deska Guitar Solos (1974) byla jedním z prvních Frithových pokusů získat nový pohled na kytaru jako nástroj a celkově se „znovu nalézt“ jako kytarista. Tuto touhu od té doby neopustil. Následný vznik hnutí Rock in Opposition mu přinesl příležitost pracovat s řadou jiných kapel, čehož bez okolků využil. Proto se na nahrávání druhého alba Gravity (1979-80) sešla hotová plejáda různých hudebníků, což dodává věci zajímavě různorodou atmosféru (kterou Frith zamýšlel, nahlédneme-li i na různorodost hudby).

S Frithem (kytara, housle) si celým albem projde Marc Hollander (Aksak Maboul, Honeymoon Killers) na saxofon a klarinet; první stranu desky (tracky 1-6) je doprovází Samla Mammas Manna (Lars Hollmer, Hans Bruniusson, Eino Haapala), na druhé straně (7-14) podpoří The Muffins (Dave Newhouse, Billy Swann, Paul Sears, Thomas Scott). Dále se ve větších i menších partech zúčastní nesčetní hosté, například Chris Cutler, Catherine Jauniaux, Denis van Hecke nebo Frank Wyuts.

https://www.youtube.com/watch?v=vVAiDOaeEAg

Gravity je podle Frithovo vlastních slov taneční album, a i když je u některých skladeb těžké si inkriminovaný taneční styl představit, vskutku se jedná o album oslavující folklórní tanec ze všech koutů světa. Hudební folklór všemožných kultur se pak mísí s Frithovým avantgardním cítěním, žertovnou žoviálností Samly Mammas Manny a free-jazzově laděnou avantgardou od The Muffins. Přes takto vzniklý „mišmaš“ dokázal Frith (jakožto jediný skladatel) zachovat unikátní osobitost obou doprovodných kapel.

Zatímco úvodní The Boy Beats the Ram jaksi mísí step a východoevropský folk s avantgardou, následující skladba Spring Any Day Now už má naprosto typické samlovské znaky, jde ale také o rytmus bossa nova propasírovaný do pětičtvrťového taktu. Don’t Cry for Me, skladba inspirovaná řeckou mandolínou, zajímavým způsobem zapojuje ostinátní (stejné, neměnné) tleskání do kompozice, která je naopak rytmickými změnami přeplněna – Frith tak tleskot posouvá na jiné doby taktu. Hands of the Juggler je odkazem na hudbu Středního východu, zatímco skladby Slap Dance a A Career in Real Estate z druhé strany alba se nechají inspirovat tradiční balkánskou a skotskou taneční hudbou (v tomto pořadí). Jedinou skladbou nepocházející výhradně z Frithova pera je Dancing in the Street, instrumentální cover stejnojmenné popovky od uskupení Martha & The Vandellas – tato dekonstrukce původní verze pak přechází v My Enemy is a Bad Man, jakousi parodii na americké country.

Reedice na CD z roku 1990 dále nabízí šest bonusových tracků, z nichž však pouze dva nebyly předtím vydány – první je nahrávka Waking Against Sleep od Henry Cow, druhým je Och Wie Schon Ist Panama!, výborná ukázka Frithovy kytarové virtuosity. Další čtyři jsou jen skladby vydané jinými kapelami na jiných albech – Terrain a Moeris Dancing (Art Bears – Hopes and Fears), Geistige Nacht (Aksak Maboul – Un Peu de l’Âme des Bandits) a Life at the Top (Skeleton Crew – Learn to Talk).

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8ARXsaNN2Os

Tracklist

avant-garde / folk

  • 04:54 — The Boy Beats the Rams
  • 03:05 — Spring Any Day Now
  • 03:28 — Don’t Cry for Me
  • 05:31 — Hands of the Juggler
  • 02:54 — Norrgarden Nyvla
  • 04:11 — Year of the Monkey
  • 03:11 — What a Dilemma
  • 01:24 — Crack in the Concrete
  • 02:47 — Come Across
  • 04:42 — Dancing in the Street / My Enemy is a Bad Man
  • 02:32 — Slap Dance
  • 04:42 — A Career in Real Estate
  • 03:04 — Dancing in Rockville Maryland

Bonusy

  • 02:08 — Waking Against Sleep
  • 03:50 — Terrain
  • 05:03 — Moeris Dancing
  • 05:19 — Geistige Nacht
  • 01:40 — Life at the Top
  • 05:00 — Och Wie Schon Ist Panama!