To se tak jednou východní Němec, západní Němec a Rakušan sejdou v berlínském baru. Zjistí, že mají hodně společného, a tak se o několik dní později sejdou ve zkušebně. A po pár tónech je na světě nová kapela. Ta kapela se jmenuje Kadavar a chce se vám svým psychedelic rockem dostat pod kůži.

kadavar-album-cover

Název kapely je zkomoleninou německého slůvka „kadaver“, jenž znamená „zdechlina“. Dle slov zpěváka a kytaristy v jedné osobě, se kapela jedné noci opila a házela různé, více či méně bláznivé názvy na papír. Chtěli jednoslovný název a hlavně, aby zněl německy. Nakonec narazili právě na slovo „kadaver“, které působí velice temně a zle. Konečný název vznikl tím, že jeden fotograf pracující na promo fotkách kapely, zaměnil ve složce s fotografiemi koncové „ER“ za „AR“. A od té chvíle byli Kadavar.

Berlínská trojice vousatých pánů, snažící se posluchače přenést do přelomu 60. a 70. let minulého století, je značně přesvědčivá. Hudebně i vzhledově. Je totiž fajn, když má hudba – kterou kapela hraje – i ten pravý ksicht. Košile, úzké mrkváče, kožichy, kroužky na rukou a hlavně dlouhé vousy a ještě delší vlasy. Kadavar umí vytvořit atmosféru dávných dob velice mistrně. Vtipně se k oblékání vyjádřil Lindemann: „Důvod, proč se již od počátků kapely oblékáme takhle, je naprosto jednoduchý. Byli jsme prostě bez peněz, a tak jsme nakupovali v sekáčích a bazarech, kde se platí podle hmotnosti. Skoupili jsme různé hadry, které nikdo nechtěl, a teď si fanoušci myslí, že to bylo zcela účelné a dáváme tím své hudbě ten správný obraz. Ale tak to není. Hlavním důvodem prostě je, že jsme byli švorc a s Christophem se rádi oblíkáme jako idioti!

Ale přejděme raději k tomu hlavnímu, a tím je samotná hudba. Okultnost Black Sabbath a psychedelie Hawkwind je v písních Kadavar značně slyšitelná, přičemž nemůžu tvrdit, že by se jednalo o sprostou kopírku. Vlivům starých kapel se člověk snažící se hrát psychedelic rock zbaví jen těžko a fanoušci tohoto žánru jim to nemohou mít za zlé. Když to navíc zní tak živě a autenticky!

První deska, nesoucí název Kadavar, je z roku 2012. Dle mého názoru se nese těžce ve znamení Black Sabbath. Riffy jako vystřižené Iommim a uhrančivý hlas, leckdy připomínající šíleného Ozzyho Osbourna. Lindemann opravdu není zpěvák s obrovským rozsahem, přesto jeho hlas má sílu a velice zvláštní barvu. Takže jsem si na něj rychle nejen zvykl, ale dokonce si ho i oblíbil.

Na desce není žádný z nástrojů ochuzen o nějakou tu úchvatnou pasáž. Kytarová hra je řízná, baskytara krásně duní a bicí ženou písně dopředu. Album celkově vyniká krásně syrovým zvukem, přesně jak udává název kapely.

Bicí souprava, za kterou sedí blonďatý chlapík Christoph Bartelt přezdívající si “Tiger”, zní tu a tam minimalisticky, ale po chvíli Vám představí svou druhou tvář, která je zběsilá. Baskytarista Mammut (Kapelu kvůli nedostatku času opustil letos, po vydání druhé desky. Nahradil jej rodilý pařížan Simon Bouteloup, dříve hrající v kapele Aqua Nebula Oscilliator – pozn. redakce) svým výrazným stylem přispívá k hutné atmosféře písní. Basa občas působí, jako by předkládala sluchové panoramatické výjevy. A v leckterých místech desky hraje prim. Zásadním prvkem hudby Kadavar je však kytara. Tu společně se zpěvem obhospodařuje Lupus “Wolf” Lindemann. Ostrý a velice surový zvuk posluchači v jistých momentech prořízne sluchovou soustavou jako čerstvě nabroušený nůž. A ta úchvatná sóla ve skladbách „Black Sun“ nebo „Creature of the Deamon“! Mé hudební srdce se rozplývá. Naprostým vrcholem desky je však poslední píseň. Psychedelický opus „Purple Sage“, který člověka provede veškerou děsivostí a tajuplnou krásou, která psychedelie nabízí. Všechny ty zvrácené hudební „barvy“ a vesmírné zvuky doprovázející hlavní rytmus skladby, působí neskutečně. A opravdu hypnoticky.

Tracklist:

  • 04:35 — All Our Thoughts
  • 06:13 — Black Sun
  • 05:38 — Forgotten Past
  • 04:13 — Goddess of Dawn
  • 04:48 — Creature of the Demon
  • 08:12 — Purple Sage

Po debutové desce Kadavar vydali sedmipalcové LP s názvem „Creature of the Deamon“ a následovalo split album s kapelou Aqua Nebula Oscilliator (ze které si Kadavar vytáhli baskytaristu Simona). Po těchto událostech se kapele naskytla velká příležitost v podobě možnosti podepsání smlouvy se slovutným německým vydavatelstvím Nuclear Blast. Této šance Kadavar ihned využili, vyjeli na turné, během kterého psali materiál pro novou desku, kterou vydali v dubnu letošního roku. Deska nese název „Abra Kadavar“ a zcela zjevně odkazuje na kouzelné slovo abrakadabra, tedy: „splň se, co říkám.

Deska je to velice živá a svižná. Oproti prvotině také více heavy. Přesto si Kadavar zachovali svou tvář. Kytarové riffy, pořádně šlapající rytmus, řízná sóla a Lindemannův hlas. Hlavní poznávací znaky tedy zůstaly a já při prvním poslechu spokojeně kýval hlavou. Do textů dává Lindemann zvláštní příběhy. Například skvělá píseň „Black Snake“ pojednává o zpěváku Aqua Nebula Oscilliator (zmiňuji tuto kapelu tak často, že vám o ní snad budu muset brzy přinést nějaký ten článek), který žije v malém bytě v Paříži bez vody a elektřiny. A ukrývá v něm mimo jiné i voodoo panenky svých bývalých přítelkyň. „Je to kluk se srdcem na dlani, ale ta jeho jeskyně je opravdu působivá. Někdo by měl o něm natočit film, vypráví dvorní textař a zpěvák Lindemann.

Dalšími skvosty jsou například rychlá „Dust“ s krásnou basovou linkou a perfektním riffem. Zničující „Liquid Dream“, kde Kadavar mistrně použili klávesy, čímž píseň povýšili na další úroveň. A také hypnotická „Rhythm for Endless Minds“, ve které vás Kadavar vezmou na malou procházku vesmírem. Space zvuky a různé efekty dodávají skladbě to pravé psychedelično.

Tracklist

  • 05:02 – Come Back Life
  • 04:47 – Doomsday Machine
  • 06:04 – Eye of the Storm
  • 04:24 – Black Snake
  • 04:12 – Dust
  • 05:18 – Fire
  • 04:12 – Liquid Dream
  • 04:16 – Rhythm for Endless Minds
  • 03:02 – Abra Kadabra
  • 05:06 – The Man I Shot

Nyní mají Kadavar před sebou spoustu koncertů. Nedávno se vrátili z turné po USA zpět do Evropy a brzy vyrazí do Austrálie společně s kapelou Blues Pills. Zpěvák Lindemann a bubeník Bartelt se navíc věnují hudební produkci a celkově zvukařině i u jiných kapel. Lindemann například produkoval poslední album angličanů Uncle Acid & The Deadbeats a Bartelt vlastní nahrávací studio.